Resepi Ayam Stim Halia Mudah dan Sedap

resepiayamsimple.com – Assalamualaikum, Salam sejahtera untuk semua. Halo apa Khabar rakan-rakan? Semoga rakan-rakan dalam keadaan sihat senantiasa. Telah lama rasanya seperti saya tidak mengemaskini blog ini. Pekerjaan di luar rumah membuat saya tidak mempunyai masa untuk update blog ini. Tak elok rasanya jika ada pengunjung blog ini sedang menunggu Tempahan resepi ayam di sini. OK, untuk melengkapkan pelbagai jenis resipi ayam di blog ini, buat masa ini saya akan berkongsi resepi ayam stim halia untuk anda. Bagi korang yang tidak tahu apa itu ayam stim, ayam stim sama dengan ayam kukus. Cara untuk memasak ayam stim ni juga hampir sama dengan ayam kukus yang lain, seperti resepi ayam kukus hainan atau resepi ayam kukus panggang.

Ayam stim halia selain mempunyai kelazatan, masakan ni juga baik untuk kesihatan. Halia dipercayai dapat memanaskan badan, jadi resipi ini sangat sesuai dihidangkan di musim hujan atau musim sejuk. Bagi anda yang mahu mencuba membuat resepi ayam stim halia ni, jom kita tengok bahan-bahan dan cara membuatnya

Resepi Ayam Stim Halia Mudah dan Sedap

Baca juga : Resepi Ayam Grill Mudah dan Sedap Terbaik

Bahan-bahan

  • ayam (sukahati korg suka bhgian mana)
  • halia saiz 2 ibu jari (kisar)
  • bawang putih 3 biji (kisar)
  • garam secukup rasa
  • lobak untuk hiasan
  • sedikit sos tiram

Cara Membuat Ayam Stim Halia

  1. Perap kan ayam dengan semua bahan kecuali lobak sebab takut lobak layu.
  2. So gaul guna tangan. Perap dalam 30 minit sahaja.
  3. Panas kan pengukus.
  4. Stimkan dalam 15minit. Siap !
  5. Kalau rumah xde pengukus, guna kuali pun boleh.

Source: fatinovela

Ayam stim halia dah sedia untuk dihidang. Selain mempunyai kelazatan, ayam stim halia adalah juga mudah untuk membuatnya. Hidangkan masakan ni untuk makan malam untuk keluarga. Sila cuba resepi ayam stim halia ni di rumah dan jangan lupa berkongsi dengan rakan-rakan anda. Selamat mencuba 😉

Baca juga : Resepi Rendang Ayam Hijau Mudah dan Sedap Istimewa

Pencarian Resepi:

Leave a Reply