Resepi Ayam Percik Merah Simple And Sedap

resepiayamsimple.com – Salam Sejahtera semua rakan. Semoga rakan selalu dalam lindungan Nya. Kali ni saya nak kongsikan resepi ayam percik merah. Ayam percik merupakan salah satu masakan paling famous in Negeri Malay Like Kelantan. Rakyat Kelantan pon paham famous nye masakan ni. Cuba rakan tengok kat kedai masakan jalan Kelantan, Banyak kedai menyediakan menu satu ni. Sedap nye tak dapat dinafikan meronta from tekak sampai kalbu menusuk aroma masakan ni. Ada pelbagai jenis ayam percik rupa-rupanya, tapi yang asasnya, resepi yang orinya, yang percik betul tu Kelate la. Kalau kat pasar malam, mbanyak macam macam inovasi dah ayam percik bubuh itu. Oke la tanpa banyak cakap saya langsung kongsikan resepi nya. Simak Jom

Resepi Ayam Percik Merah Simple And Sedap

Bahan-bahan Resepi Ayam Percik Merah :

  • 1 ekor ayam
  • 200 gm bawang besar (kisar)
  • 25 gm halia serbuk
  • 1 biji @ setengah biji lemon
  • 25 gm bawang putih (kisar)
  • 1 1/4 cawan gula, kalau tak suka manis, kurangkan jd 1 cwn pun da ok
  • Rempah ayam @ 1 kiub stok ayam (serbuk)
  • 3 Sudu Besar cili kisar
  • 5 Sudu Besar tomato puree
  • 2 Sudu Besar tomato sauce
  • 2 biji cili api (hiris)
  • 250 gm santan (klu serbuk, bancuh dgn air dlu sblm guna, jdkan 250gm)
  • Pewarna merah (utk sapu atas ayam)
  • Garam

Baca Juga : Resepi Rendang Ayam Tok Mudah dan Paling Sedap

Cara-cara Masak Resepi Ayam Percik Merah

  1. Campur semua bahan kecuali ayam dan pewarna merah. Kacau sebati.
  2. Masak hingga mendidih lepastu baru masuk ayam. Masak ayam dalam kuah 1/2 masak je.
  3. Pastu, asingkan ayam & bakar la ayam tu. Aku bakar dalam pan je. Letak minyak sket, pastu siram kuah atas ayam tu. Api sederhana je. Dalam 3 mint lpstu, sapu atas ayam pewarna merah. (Letak garam sket kat ayam ni sbb smlm aku tak letak, rasa dy tawar sket) Aku buat sampai nampak cam terbakar je n bau memenuhi rumah ekeke
  4. Kuah yang lebih tu nanti boleh dimakan bersama nasi dan dituang ke atas ayam:)

Hmmm Sedap nyeeerrrr. Betul-betul ni masakn buat tekak meronta-ronta ketagih nak makan lagi. So rakan must try at home. Saya yakin rakan dapat buat resepi ni at home. Resepi ni sangat elok dihidangkan makan petang. Selain tu resepi ni elok pulak dihidangkan di Hari Raye. Oke sekian entry kali ni semoga berfaedah buat rakan. Selamat mencuba :D.

Baca Juga : Ayam Masak Merah Resepi Mudah dan Sedap Untuk Menu Berbuka Puasa

Leave a Reply